Календарне планування з української літератури



                        КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ
 УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 5 КЛАСІ
(70 год, 2 год на тиждень)
Складене за навчальною програмою (зі змінами, затвердженими наказами  Міністерства  від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015 № 585 ): Українська література. 5-9 класи.  Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.  




                                                                 
                          Обов’язкова кількість видів контролю

  

              I семестр
             II семестр
Контрольні роботи у формі:
-контрольний класний твір
-виконання інших завдань
2
-
2

3
1
2
Уроки розвитку мовлення
2(у+п)
2(у+п)
Уроки позакласного читання
2
2
Уроки літератури рідного краю
2
2
Уроки виразного читання
1
1
Перевірка зошитів
4
5
  







               Тема уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Дата

1
ВСТУП. Слово в житті людини. Краса світу й людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.
ТЛ: образне слово.
Учень / учениця: розуміє роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу; називає види мистецтва; уміє відрізняти художню творчість од інших видів діяльності людини.

2
СВІТ ФАНТАЗІЇ ТА МУДРОСТІ         Міфи і легенди українців. «Про зоряний Віз», Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки.
ТЛ: міф, фольклор, легенда.
Учень / учениця: уміє розповідати про виникнення міфів, легенд і переказів, переказувати міфи й легенди, тлумачити їхній зміст; розуміє роль і місце реального та фантастичного в житті. Розвиток допитливого, шанобливого ставлення до світоглядних уявлень наших предків

3
«Чому пес живе коло людини?».  «Берегиня», «Дажбог», Добро і зло, їхня роль у житті.

4
«Неопалима купина».  «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі».

5
Народні перекази. «Прийом у запорожців», Лицарство та відвага запорозьких козаків.                           
ТЛ: переказ

6
   ПЧ №1. Народні перекази. «Звідки пішло прізвище Богдана Хмельницького», «Як Сірко переміг татар».                                        

7
Народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди, побудова казки.  Народне уявлення про добро і зло в казці. Аналіз фантастичного і реального.  «Про правду і кривду».
ТЛ: народна казка,тема
Учень / учениця: знає зміст українських казок; розуміє особливість побудови народної казки, роль у ній фантастичного елементу; уміє виразно і вдумливо читати казки, переказувати їх; характеризує казкових героїв, аналізує реальне і фантастичне; уміє пояснювати народні уявлення про добро і зло, красиве і потворне, смішне і страшне (на основі текстів казок), висловлювати власні міркування про зміст казок, проводити аналогії із сучасним життям. Усвідомлення постійної присутності в житті, в душі людини добра і зла, красивого і потворного. Розвиток творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати).


8
Казка «Мудра дівчина».  Яскравий національний колорит казки.

9
Казка «Ох». Міфологічна основа твору.

10
Казка «Летючий корабель».  Аналіз смішного і страшного, красивого і потворного в казках.

11
Розвиток мовлення №1 . Розвиток творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати).  Конкурс на найкращу інсценізацію уривків казок.

12
Контрольна  робота  №1. Вступ. Міфи, легенди,перекази українців. Народні казки (літературний диктант і розгорнуті відповіді на запитання).

13
Літературні казки. І. Франко. Дитинство письменника. І.Франко-казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»).

Учень / учениця: уміє розповідати про дитинство письменника, про Івана Франка-казкаря; знає зміст казки, уміє переказати її фрагменти; виразно і вдумливо читає казку в дійових особах, розповідає про Лиса; розрізняє головних персонажів і другорядних, дає власну оцінку вчинкам і поведінці персонажів; уміє пояснити особливість літературної казки. Осмислення негативної ролі лицемірства, зазнайства і хвалькуватості в житті сучасної людини.

14
«Фарбований Лис». Зміст казки, головні персонажі, другорядні. Образ Лиса, риси його характеру.

15
Особливості літературної казки, її від­мінність од народної.
ТЛ: літературна казка. Мова автора і мова персонажів.

16
Література рідного краю №1. Літературні казки.
Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає і висловлює власну думку про них. Виховання шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі

17
Василь Королів-Старий.   Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка». Добро і зло в цій казці.

Учень / учениця: уміє вдумливо й виразно читати казки, переказувати їхній зміст; знаходить описи зовнішності персонажей, аналізує їх; оцінює вчинки персонажів із позицій гуманізму, розрізняє персонажів — носіїв добра і зла, коментує прояви добра і зла, зображені в цій казці, і в сучасному житті. Усвідомлення повчального впливу цієї казки. Прищеплення бажання робити добро як спонуку до позитивної життєдіяльності. Усвідомлення важливої потреби уважного ставлення до ближнього, любові до нього

18
Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору.. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок.
ТЛ: портрет.


19
Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. «Цар Плаксій та Лоскотон».

Учень / учениця: виразно й осмислено читає казку, звертаючи увагу на ритм, риму, особливий порядок слів віршованої казки; визначає основні риси характеру дійових осіб твору, простежує різні способи життя та поведінки дійових осіб; розуміє значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлює основні епізоди; пояснює відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлює особисте ставлення до зображуваного, проводить аналогії із сучасним життям. Усвідомлення значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ. Розвиток уміння керувати своїми емоціями.

20
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.
ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм).


21
Урок виразного читання. Конкурс на найкращого декламатора уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон»,які найбільше сподобались.


22
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».  
Повість-казка сучасної  дитячої письменниці.

Учень / учениця: уміє переказувати твір, читати уривки з нього за ролями; визначає тему повісті та морально-етичні проблеми, коментує їх; характеризує героя, який найбільше сподобався; аналізує роль художніх засобів, особливості мови; пояснює роль діалогів у творі; може написати продовження пригоди Алі та її нових друзів або інсценізацію за твором, давши їй свою назву; обговорює проблему відповідальності людини за свої вчинки.
Формування дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей. Виховання щирості, відкритості, наполегливості в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки.

23
Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети.


24
Елементи незвичайного в повісті. Символіка країни Недоладії та її мешканців.


25
 Своєрідність композиції твору. Особливості його мови.

26

ПЧ №2. Галина Пагутяк « Лялечка і Мацько»



27
Із народної мудрості. Загадки. Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок.

Учень / учениця: уміє називати види загадок, відгадувати їх, пояснювати логіку їх відгадування; розглядає і пояснює особливості будови загадки, роль у ній метафори; уміє самостійно складати загадки; називає види прислів’їв і при-казок, розуміє їхню дотепність і мудрість; уміє відрізняти прислів’я від приказки та пояснювати їх, проектуючи на ситуації сучасною життя. Вивчає напам’ять: кілька загадок, прислів’їв і приказок (на вибір). Формування шанобливого ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Осмислення ролі в сучасному світі цих якостей, розвиток афористичності й точності думки, уваги до вибору лек сики власних суджень. Розвиток допитливості, спостережливості, уважності, кмітливості як важливих елементів розумової діяльності людини. Розвиток логічного мислення.

28
Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин). Вивчити напам’ять: кілька загадок.
ТЛ: загадка.


29
Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках.
Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості. Вивчити напам’ять:  прислів’я і приказки (на вибір).
ТЛ: прислів’я, приказка

30
Розвиток мовлення №2.Складання казки (оповідання) за прислів’ям (письмово).


31
Контрольна  робота  №2. Літературні казки. Загадки, прислів’я та приказки (тестування).

32
Література рідного краю №2.  Загадки, прислів’я та приказки.




Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає і висловлює власну думку про них. Виховання шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі

33
Леонід Глібов.  Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. «Химерний, маленький...», «Що за птиця?».

Учень / учениця: виразно, осмислено читає загадки, пояснює способи їх відгадування; розглядає і коментує особливості поетичних загадок Л. Глібова, роль у них казкових елементів, фольклорної основи, гумору, пестливих слів. Усвідомлення життєствердної сили радісного, піднесеного настрою, викликаного дотепним, доброзичливим жартом.Розвиток кмітливості, розумових здібностей людини, памяті, творчої уяви.

34
Життєствердний пафос віршів Л. Глібова. Особливості його поетичної мови. «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?».
ТЛ: акровірш, порівняння.

35
 ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ  
Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава», «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам»  (на основі «Повісті минулих літ» у переказі В.Близнеця).



Учень / учениця: знає про історичну і літературну памятку «Повість временних літ»; розуміє значення давнього літописання для нащадків; розповідає про легендарного Нестора Літописця; усвідом лено переказує оповіді; аналізує риси характерів руських (українських) князів. Усвідомлення душевної краси й сили наших предків, любові руських (українських) князів до своєї землі як достойного прикладу для нащадків.

36
«Повість временних літ» − найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів. Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність тощо.
ТЛ: літопис.

37
Олександр Олесь.« Заспів»,«Україна в старовину» (із кн. «Княжа Україна»).  Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Київської Русі, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі.

Учень / учениця: уміє виразно й усвідомлено читати поезії, визначає засоби поетичної мови; розповідає про давньоруських князів; висловлює власні міркування про зміст заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність сьогодні; виразно в особах читає драму-казку «Микита Кожум’яка», уміє виокремлювати в ній найнапруженіші епізоди; розглядає своєрідність побудови драматичного твору; розуміє зв’язок історичного минулого з сучасністю. Зацікавлення історичним минулим українського народу, шанобливе ставлення до заповітів наших предків та осмислене їх виконання.

38
«Ярослав Мудрий»,«Похід на Царгород». Зміст заповіту Ярослава Мудрого і його актуальність нині.


39
«Микита Кожум’яка» -  драматичний твір на тему народної казки. Напруженіші епізоди у творі.
ТЛ: драматичний твір і його побудова, гіпербола.

40
Зв’язок у драмі-казці історичного минулого із сучасністю.



41
Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» - пригодницька повість сучасної письменниці. Фантастичне та реальне в ній.
ТЛ: епічний твір
Учень \ учениця уміє: переказувати найяскравіші фрагменти твору, характеризувати образи головних героїв. Дискутувати про значення історичного минулого для сучасної людини.
Формування національної свідомості, патріотичних почуттів, громадянської позиції, усвідомлення їх актуальності в нашому житті.

42
Важливість знань про історичне минуле нашого народу в житті людини. Твір про справжні життєві цінності.

43
Стосунки між дорослими і дітьми.

44
Література рідного краю №3.  Літературні персоналії територіальної громади.
Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає і висловлює власну думку про них. Виховання шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі.

45
Контрольна  робота  №3. Леонід Глібов,  літописні оповіді,  Олександр Олесь, Зірка Мензатюк (розгорнуті відповіді на запитання).


46
ПЧ №3. Марина Павленко « Миколчині історії»


47
 РІДНА УКРАЇНА. СВІТ ПРИРОДИ  
Тарас Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе...». Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка − інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. Вивчити напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе...».

Учень / учениця: пригадує відомості про Україну часів Т. Шевченка; уміє розповісти про дитинство поета і його родину; відтворює настрої пейзажних поезій, описує власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читає поезії; знаходить у них порівняння, персоніфікацію. Вивчає напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе…», «Садок вишневий коло хати…». Виховання естетичного смаку, усвідомлення естетичної насолоди від твору мистецтва, спонукання до оптимістичного, життєствердного погляду на світ. Розвиток уміння висловити власні відчуття, емоції.

48
«Садок вишневий коло хати...». Вивчити напам’ять: «Садок вишневий коло хати...».
ТЛ: персоніфікація, ліричний твір.

49
С. Васильченко. «В бур’янах». Україна часів Т. Шевченка.  Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С.Васильченка).

50
Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях!» Коротко про поета і край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова.
Учень / учениця: виразно і вдумливо читає поезії; розвиває вміння відчувати поезію, висловлювати думки про розуміння її; розглядає кольорову «палітру» віршів, відтворює в уяві подібні картини природи, спостережені в житті; уміє висловлювати міркування про способи вираження любові до рідної землі, дискутувати про це. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Розвиток естетичного смаку, відчуття краси образного слова. Розвиток абстрактного мислення, спостережливості, уміння доводити власну думку.

51
«Блакить мою душу обвіяла...»,«Гаї шумлять...» Мелодійність віршів
П. Тичини.
Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір).
ТЛ: метафора, епітет.

52
Євген Гуцало.  Основні відомості про письменника. «Лось». Вічне протистояння добра і зла − наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні

Учень / учениця: розвиває вміння переказувати оповідання, визначати його тему та жанрові особливості, виокремлювати в ньому і пояснювати найбільш вражаючий фрагмент; характеризує образи, дає власну оцінку зображуваному; уміє міркувати про великий світ природи і людини в ньому, про добро і зло, любов і милосердя і висловити своє ставлення. Усвідомлення турботи про світ природи і рідних людей як неодмінна ознака гуманної, гідної поведінки.

53
«Лось». Співчуття, милосердя − шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань.
ТЛ: оповідання.

54
Контрольна  робота  №4. Тарас Шевченко,  Павло Тичина , Євген Гуцало (тестування).


55
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови.  «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»).

Учень / учениця: виразно і вдумливо читає поезії; вміє виокремлювати в них образ ліричного героя, відтворювати його емоції та почуття, порівнюючи із власним образним баченням природи. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Усвідомлення образного бачення світу як важливого чинника розвитку творчих здібностей.

56
«Осінь-маляр із палітрою пишною…». Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям. Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір).


57
Розвиток мовлення №3. Художній етюд про природу(письмово).


58
Григір Тютюнник. Коротко про письменника. «Дивак». Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів − природи і людини, зображені в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи.

Учень / учениця: уміє переказувати цікавий епізод із дитинства письменника; розглядає точність і лаконізм описів природи, їхню роль в оповіданні; розповідає про особливості характеру Олеся, його обдарованість; складає план до характеристики цього образу; висловлює власні міркування про характер хлопчика, оцінює його незвичну поведінку; пояснює назву оповідання; вчиться порівнювати літературного героя із собою, вміє написати твір про нього, придумати власне закінчення оповідання. Усвідомлення особливого призначення на землі кожного. Формування і збереження індивідуальних особливостей людини як важливих чинників її майбутньої максимальної самореалізації.

59
Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.


60
Урок виразного читання. Читання  напам’ять прозового уривка з оповідання «Дивак».

61-62
Микола Вінграновський. Основні відомості про письменника. «Сіроманець». Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи. Гуманізм повісті.
Учень / учениця: уміє переказати найцікавіші епізоди повісті, схарактеризувати головного героя за планом; може придумати власне закінчення твору.


Усвідомлення значення людяності, доброти в житті, прагнення гармонії з природою.

63
«Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.


64
Розвиток мовлення №4. Усний твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного твору. Складання власної версії закінчення повісті або продовження розповіді про пригоди Сашка.

65
ПЧ №4. Валентин Чемерис «Аравійська пустеля».


66
Контрольна  робота  №5. Письмовий твір «Мій улюблений літературний герой».


67
Література рідного краю №4.  Літературні персоналії територіальної громади
Учень / учениця: знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає і висловлює власну думку про них. Виховання шанобливого ставлення до митців свого краю як до особливо обдарованих людей, співців рідної землі.

68
Повторення й узагальнення вивченого впродовж року з теорії літератури.


69
Урок-підсумок №1. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.


Учень / учениця: згадує про письменників і твори, що вивчалися упродовж року; закріплює вміння висловлювати власні міркування про найулюбленіші твори. Усвідомлення того, що власна думка і власна позиція — важливі риси характеру особистості

70
Урок-підсумок №2. Бесіда про твори, що вивчалися упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення.



 

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ
 УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 7 КЛАСІ
(70 год, 2 год на тиждень)
Складене за навчальною програмою (зі змінами, затвердженими наказами  Міністерства  від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015 № 585 ): Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013.







                               Обов’язкова кількість видів контролю

  

              I семестр
             II семестр
Контрольні роботи у формі:
-контрольний класний твір
-виконання інших завдань
3
1
2

3
1
2
Уроки розвитку мовлення
2(у+п)
2(у+п)
Уроки позакласного читання
2
2
Уроки літератури рідного краю
2
2
Уроки виразного читання
1
1
Перевірка зошитів
4
5
  



















Дата
Тема уроку
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
1

І семестр
ВСТУП
Художній твір як явище мистецтва. Функції мистецтва
Учень / учениця: розуміє функції літератури як мистецтва слова та називає їх;
висловлює міркування з приводу функцій мистецтва, його місця в
житті людини.
Усвідомлення потреби зацікавлення мистецтвом, його впливу на людину.
ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ
2

Суспільно-побутові пісні, їх жанрово-тематичне розмаїття. Зміст, образи й настрій козацької пісні “Ой на горі та женці жнуть”.
ТЛ: суспільно-побутові пісні, козацькі пісні
Учень / учениця: розуміє пафос козацьких і чумацьких пісень; добирає висловлювання відомих людей про українські пісні, коментує їх; уміє вдумливо читати тексти пісень, коломийок; уміє проаналізувати їхній зміст, образи, настрої, зясовуючи
худож ні засоби, специфічні ознаки народної пісні та коломийки.
Вивчає напам’ять: 1 пісню (на вибір). Осмислення значення пісенної спадщини українців, відродження і вивчення оригінальної творчості в наш час.

3

Трагічний і героїчний пафос козацьких пісень “Стоїть явір над водою”, “Гомін, гомін по діброві”.
4

Зміст, образи й настрій чумацької пісні “Ой у степу криниченка”.
ТЛ: чумацькі пісні
5

Коломийки, особливості жанру. Будова й ритм коломийок із циклів “Дозвілля молоді” й “Жартівливі коломийки”.
ТЛ: коломийки
6

ПЧ. Краса й пафос козацьких пісень (фольклорне свято козацької пісні “А ми тую червону калину підіймемо, а ми нашу славну Україну, гей, гей, розвеселимо!”)
7

Література рідного краю
Учень / учениця: знає письменників, які народилися в рідному краї;
читає зразки їхніх творів; висловлює власні міркування про них.
Виховання шанобливого ставлення до талановитих земляків.
8

Контрольна робота № 1. Усна народна творчість (тест)

ПРО МИНУЛІ ЧАСИ
9

Цікаві відомості з біографії Івана Франка. Історична основа повісті “Захар Беркут” (робота над змістом )

Учень / учениця: уміє розповідати коротко про І. Франка; знає й розуміє зміст та історичну основу повісті; переказує і коментує зміст; уміє визначити тему повісті; володіє навичками аналізу епічного твору; характеризує образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка; уміє підтверджувати власну думку цитатами з тексту; визначає улюбленого героя; аналізує роль художніх засобів, особливості мови; пояснює роль діалектизмів; обговорює проблему вибору людини у вирішальній ситуації. Виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей.
10

Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників у повісті І. Франка “Захар Беркут” (робота над змістом VІ й VІІІ розділів)

11

Тема, ідея, патріотичний мотив повісті І. Франка “Захар Беркут” (робота над змістом ІХ розділу повісті)
12

Образи Захара Беркута, Максима, Мирослави й Тугара Вовка. Роль художніх засобів у повісті І. Франка “Захар Беркут”, особливості мови твору
13

Особливості повісті І. Франка “Захар Беркут” як літературного жанру, мотиви твору.
ТЛ: історична повість
14

РМ. Твір-характеристика літературного героя на прикладі повісті І. Франка “Захар Беркут” (навчальний твір)
15

Тарас Шевченко. Життєпис поета. Роздуми про сирітське дитинство у вірші “N. N.” (“Мені тринадцятий минало...”). Прийом контрасту у творі.
Учень / учениця: знає про творче життя поета; розуміє значення його творчості для українського народу; виразно й осмислено читає твори; аналізує роздум поета про сирітське дитинство; пояснює роль контрасту та інших художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»; уміє аналізувати ознаки балади («Тополя»), з’ясовувати фольклорну основу твору, народно-пісенних засобів, зокрема прийому метаморфози; уміє розкрити ідею твору «Заповіт»; визначає віршові розміри.
Вивчає напам’ять: «Як умру, то поховайте...». Усвідомлення того, що здатність мріяти — невід’ємна риса характеру розвиненої людини. Усвідомлення великого значення для формування особистості почуття вірності (ідеї, батьківщині, любові, принципам).
16

Т. Шевченко. Балада “Тополя”. Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності.
ТЛ: балада, метаморфози
17

Т. Шевченко. “Заповіт” (“Як умру, то поховайте...”) – твір, що єднає минуле, теперішнє й майбутнє. Історія написання вірша.
ТЛ: ідея художнього твору
18

Вироблення навичок виразного читання віршованих творів на прикладі поезій  Т. Шевченка
19

Творчість І. Франка й Т. Шевченка (узагальнення й систематизація набутих знань)
Контрольна робота № 2.  
Творчість І. Франка й Т. Шевченка (тест)
20

Андрій Чайковський. “За сестрою”. Відтворення в повісті історичних подій (робота над змістом IV і V розділів повісті)
Учень / учениця уміє: проаналізувати повість; визначити її жанрові ознаки; характеризувати образи козаків-запорожців; складати план до характеристики Павлуся; з’ясувати фольклорні мотиви, засоби; висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя.
Виховання лицарських чеснот, почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси, справедливості.
21

Характеристика козаків-запорожців з повісті А. Чайковського “За сестрою” (робота над змістом VI розділу повісті)
22

Напружений динамічний сюжет повісті А. Чайковського “За сестрою” (робота над змістом VII, VII і IX розділів повісті).ТЛ: композиція повісті
23

Образ Павлуся Судаченка, його геройство й лицарська відвага.
ТЛ: героїко-романтична повість, романтичний герой
24

Михайло Стельмах. “Гуси-лебеді летять...” Поетичне сприймання світу в повісті про дитинство (робота над змістом першого розділу повісті)
Учень / учениця: знає про звичаї та традиції українського народу; уміє переказувати зміст фрагментів повісті; уміє розкрити образ Михайлика, розповісти про його сприйняття життя, схарактеризувати інші образи (діда, батьків, подружки Люби); уміє визначити головну думку твору, з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору; розкриває власне розуміння образу гусей-лебедів. Виховання любові до батьків, пошани до старших, любові до природи і світу. Розвиток фантазії, уяви в житті творчої особистості.
25

Образи матері, діда Дем’яна, бабуні в повісті М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять...” (робота над змістом другого розділу повісті)
26

Єдність світу природи й світу дитячої душі Михайлика. Образи батька, подружки Люби (робота над змістом восьмого розділу повісті)
27

Звичаї й традиції українців, елементи фольклору в повісті (робота над змістом дев’ятого розділу повісті)
28

Художні засоби в повісті. Зміст образу гусей-лебедів у повісті. Головна ідея твору.
ТЛ: автобіографічний твір
29

ПЧ Дилогія М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять”, “Щедрий вечір”
30

Контрольна робота № 3. Контрольний твір (за повістю А. Чайковського “За сестрою” або М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять...”)
31

Література рідного краю
Учень / учениця: знає письменників, які народилися в рідному краї;
читає зразки їхніх творів; висловлює власні міркування про них.
Виховання шанобливого ставлення до талановитих земляків.
32

Повторення матеріалу, вивченого в І семестрі (літературна вікторина)
Учень / учениця: називає імена митців та їхні твори, які вивчалися;
виокремлює серед них ті, які найбільше запам’яталися;
висловлює міркування про найулюбленіші.
Формування власної думки та власної позиції у процесі пізнання і вивчення













                                                         ІІ семестр
33

Григір Тютюнник. “Климко” – повість про дітей війни (робота над змістом І й ІІ розділів повісті)

Учень / учениця: знає про події часів воєнного лихоліття в Україні (Друга світова війна); уміє переказувати зміст повісті, проводити паралелі між особистим життям автора і сюжетом твору; розвиває навички аналізу епічного твору; характеризує образ Климка; пояснює художні особливості твору; виокремлює й переказує найбільш вражаючий епізод із повісті (аргументує свій вибір); висловлює власні роздуми про значення доброти і чуйності в людському житті. Виховання важливих гуманних якостей людини — чуйності, доброти, турботи про ближнього, здатності співпереживати.
34

Морально-етичні уроки доброти, чуйності й турботи про рідних і чужих у повісті (робота над змістом ІІІ й ІV розділів повісті)
35

Образ Климка. Ідея самопожертви (робота над змістом V й VІ розділів повісті)
36

Засоби художньої виразності, художня деталь і її роль у повісті
ТЛ: художня деталь
ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА...

37

Олекса Стороженко. “Скарб”. Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя.

Учень / учениця: уміє переказувати сюжет оповідання, коментувати його; висвітлює особливості гумористичного змалювання образу головного героя, його поведінки; уміє розкрити символічне (приховане) значення образу скарбу; висловлює власні міркування про сенс людського буття, щастя людини. Осмислення цінності життя людини, його наповненості й сенсу.
38

Повчальний характер оповідання “Скарб” О. Стороженка.
39

Богдан Лепкий. “Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)”. Проблема збереження загальнолюдських цінностей. Трагічна й комічна ситуації в розкритті головної думки

Учень / учениця: виразно і вдумливо читає твір, уміє переказувати його зміст, визначити ідею; уміє знаходити та коментувати реальне й уявне у творі; розкриває трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втiленні ідеї, притчевої моралі; уміє придумати власне закінчення. Усвідомлення значення загальнолюдських цінностей.
40

Творчість Гр. Тютюнника, О. Стороженка, Б. Лепкого (узагальнення й систематизація набутих знань)
Контрольна робота № 4. Творчість Гр. Тютюнника, О. Стороженка, Б. Лепкого (тест)
41

ПЧАндрій Чайковський. “Сагайдачний” (уривок із роману)

42

Ліна Костенко. Краса природи у вірші “Дощ полив...”. Неповторність і буденність у поезії “Кольорові миші”


Учень / учениця: виразно, вдумливо читає і коментує поезії, визначає їхні основні мотиви; пояснює умовність ситуації, зображеної в поезії «Кольорові миші», алегорію образу кольорових мишей; характеризує образ Анни, причину її відокремленості від загалу; вміє висловлювати власні роздуми, що виникли під час прочитання поезій; розуміє різницю між матеріальним і духовним; уміє визначати головну думку, розшифровувати й коментувати метафоричний підтекст образів, висловлювати власні міркування про духовність людини та її значення в сучасному житті; дискутує про необхідність бути духовно розвиненим і багатим. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Формування неординарної особис тості, розвиток творчої уяви, фантазії. Прищеплення прагнення зберегти в собі ці якості. Усвідомлення високих моральних якостей, духовного багатства людини.
43

Образи вірша Л. Костенко “Чайка на крижині”, головна ідея твору.


44

Глибоке духовне наповнення людини у вірші Л. Костенко “Крила”

45

РМ. Духовне багатство – найбільший скарб у житті. ” (усний твір)
46

Василь Симоненко – “лицар на білому коні” в українській літературі. Патріотичні мотиви пісні “Лебеді материнства”

Учень / учениця: розуміє й уміє пояснити поняття «ліричний герой»;
виразно і вдумливо читає поезії; аналізує
їх, визначає їхні провідні мотиви та ідеї;
коментує художні засоби, з’ясовує символічний зміст образу лебедів; висловлює власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності, самодостатності;
дискутує про значення патріотизму в житті сучасної людини.
Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Виховання любові до матері, Батьківщини, почуття власної гідності. Осмислення необхідності активної життєвої позиції та максимальної самореалізації.
47

Загальнолюдські цінності в поезії В. Симоненка “Ти знаєш, що ти – людина?”, ідея твору

48

Романтичний пафос поезії В. Симоненка “Гей, нові Колумби й Магеллани...”
49

Література рідного краю
Учень / учениця: знає письменників, які народилися в рідному краї;
читає зразки їхніх творів; висловлює власні міркування про них.
Виховання шанобливого ставлення до талановитих земляків.
50

Марина Павленко. Казкове і реалістичне в повісті-казці “Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських” (робота над змістом 1-21 розділів)

Учень / учениця: уміє переказувати й коментувати сюжет повісті, пояснювати особливості композиції; умiє знаходити в ній казкове і реальне; характеризує образи дітей та дорослих, аналізує їхні вчинки; розкриває символічне значення образів старовинної шафи та чарівних коралів; виокремлює і з’ясовує роль художніх засобів у творі; висловлює власні роздуми про суть людського життя, моральний вибір кожного. Спонукання до творення і примноження добра, краси. Усвідомлення відповідальності за свою справу і вчинки.
51

Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного в повісті-казці М. Павленко “Русалонька із 7-В...” (робота над змістом 22-41 розділів)

52

Добро і зло в повісті-казці М. Павленко “Русалонька із 7-В...” (робота над змістом 42-59 розділів)

53

Композиційні й жанрові особливості повісті-казки М. Павленко “Русалонька із 7-В...”
54

Любов Пономаренко. Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності в новелі “Гер переможений”
ТЛ: новела
Учень / учениця: розуміє значення понять «толерантність», «гуманізм»; уважно читає новелу; пояснює головну думку в кожному епізоді; коментує власне розуміння закінчення твору; розвиває уміння визначити основну ідею твору, висловити своє розуміння її. Усвідомлення ролі й значення гуманізму, толерантності в розвитку людства і духовності кожної людини.
55

Творчість Л. Костенко, В. Симоненка, М. Павленко, Л. Пономаренко (узагальнення й систематизація набутих знань)
Контрольна робота № 5. Творчість Л. Костенко, В. Симоненка, М. Павленко, Л. Пономаренко (тест)
                                                           МИ – УКРАЇНЦІ
56

Олег Ольжич. Романтичний максималізм, сила духу, життєтадісність і шляхетність у поезіях “Господь багатий нас благословив”, “Захочеш – і будеш...”

Учень / учениця: має уявлення про Україну періоду Другої світової війни, діяльність українських патріотів; уміє розповісти про життя і героїчну загибель Олега Ольжича й Олени Теліги; виразно й осмислено читати їхні поезії; розвиє вміння аналізувати вірші, визначати їхні основні ідеї, мотиви; висловлює власні роздуми (дискутє) про сенс людського життя, формування себе як особистості.
Вивчити напамять: 1 вірш (на вибір).
Усвідомлення духовної краси особистості, наділеної розумом, талантом, вірній гуманістичним переконанням. Плекання прагнення стати особистістю. Усвідомлення активної життєвої позиції як вияву європейськості.
57

Олена Теліга й Олег Ольжич – національні герої й лицарі духу. Моральний заповіт у вірші О. Теліги “Сучасникам”

58

Ідея оптимізму й радості від життя у віршах О. Теліги “Радість”, “Пломінний день”

59

ВЧ. Вироблення навичок виразного читання на прикладі поезій О. Ольжича й О. Теліги

60

Олександр Гаврош. “Неймовірні пригоди Івана Сили” – повість про пригоди українського силача
Учень / учениця: ознайомлюється з історичною довідкою про Івана Фірцака; уміє переказувати зміст повісті, визначати головні проблеми, характеризувати образи героїв; висловлює міркування про необхідність серйозного ставлення до свого здоров’я, до спорту; про чесність у спортивних змаганнях;
уміє придумати свою історію з головним героєм — Іваном Силою.
Формування життєстверджуючих,
оптимістичних настроїв, бажання розвивати своє тіло, здобувати спортивні перемоги, досягати
вершин у житті.
61

Іван Сила – утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості в повісті О. Гавроша “Неймовірні пригоди Івана Сили”
62

Добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність у повісті О. Гавроша “Неймовірні пригоди Івана Сили”
63

РМ. Нова пригода з Іваном Силою (навчальний твір про вигадану учнями історію, що сталася з Іваном Силою)
64

ПЧ Урок-бесіда з позакласного читання


65

Андрій Малишко – український поет, пісні якого стали народними.  Материнська любов у “Пісні про рушник”. Патріотичні мотиви пісні “Чому, сказати, й сам не знаю...”



Учень / учениця: знає основні відомості про поета та його пісні; виразно і вдумливо читає поезії; уміє визначити і прокоментувати основні мотиви, роль художніх засобів, символічність образів; розвиває уміння аргументовано висловлювати власні роздуми.


Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). Формування морально-етичних цінностей, розвиток естетичного смаку.
66

Високі духовні цінності в поезії А. Малишка “Вчителька”
67

ВЧ. Вироблення навичок виразного читання на прикладі поезій А. Малишка
68

Контрольна робота № 6. Контрольний твір за поезіями О. Ольжича, О. Теліги або А. Малишка
69

Література рідного краю
Учень / учениця: знає письменників, які народилися в рідному краї;
читає зразки їхніх творів; висловлює власні міркування про них.
Виховання шанобливого ставлення до талановитих земляків.
70

Повторення матеріалу, вивченого в ІІ семестрі (літературна вікторина)
Учень / учениця: називає імена митців та їхні твори, які вивчалися;
виокремлює серед них ті, які найбільше запам’яталися;
висловлює міркування про найулюбленіші.
Формування власної думки та власної позиції у процесі пізнання і вивчення


Немає коментарів:

Дописати коментар